måndag 18 april 2011
Föreläsning om mediciner på Öppet Hus den 11/4
Överläkaren och psykiatrikern Mats Porath kom på besök. Han pratade om de två läkemedelsgrupperna symtomlindrande och antidepressiva. Till symtomlindrande preparat hör benzomediciner t.ex stesolid och vissa allergimediciner t. ex atarax. När man använder mediciner med benzo bör man tänka på att de är beroendeframkallande. Till antidepressiva gruppen hör SSRI- preparat t.ex Citalopram. Dessa mediciner påverkar serotoninet i hjärnan och har effekt efter ca 2 månader och har en del biverkningar. Ca 50-60% blir bra efter denna behandling. Till antidepressiva preparat hör även SNRI preparat som påverkar både hjärnans serotonin och noradrenalin. Forskning har visat att den mest effektiva behandlingen mot ångest är att kombinera kognitiv beteendeterapi med läkemedel. Mats Porath pratade även om vikten av att ta hand om sej för att bli bra i ångesten. Som att äta regelbundet och göra positva saker. Inte undvika det som känns jobbigt.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar