tisdag 17 november 2009

Bokkväll på Öppet Hus

Den 16:de november var kvällens tema på Öppet hus "böcker". Vi tipsade varandra om böcker som tilltalat oss eller som hjälpt oss i vårt arbete att må bättre och som vi rekommenderar andra att läsa. Boken "Drömliv lycklig på riktig" av Kajsa Ingmarsson och Karin Nordlander tar upp hur vi kan förgylla livet och bli lyckligare genom bl. a att fokusera på det vi har, känna tacksamhet och följa vår inre känsla.
Peter G Lejon har skrivit en triologi där bok nr 1 är "Pojken, skräcken och livet" och bok nr 2 är "Nakna nerver". Böckernas huvudpersoner lever med panikångest. I "Nakna nerver" inriktas det mer på de anhörigas synvinklar.
"Torgskräck" av Claire Vikes är en självhjälpsbok om torgskräck, även kallad, agorafobi. Här beskrivs bl. a uppkomst av agorafobin och behanding av den liksom fallbeskrivningar.
Som vi kan förstå av titeln handlar boken "Mera självkänsla" av Mia Törnblom om hur vi kan göra för att få en bättre självkänsla. Mia beskriver hur vi kan känna igen en dålig självkänsla och hur den yttrar sej. Hjälpmedel för att förbättra självkänslan kan vara att skriva "Bra dagbok", göra "Tacksamhetslista"och "Hjälplista".
Nisse Simonssons bok "Varför mår vi så dåligt när vi har det så bra" handlar om tankens kraft och kostens och motionens betydelse mm.
I boken "Vägen till visdom" menar Stefan Einhorn att vi genom olika egenskaper som ödmjukhet, kreativiet och att kämpa för det goda kan nå visdom. Han ger exempel på hur detta kan gå till.
Journalisten Solveig Boele beskriver i boken "Kroppen minns det du vill glömma" hur vi genom kroppsterapi som rosenterapi kan väcka kroppens minnen av känsloupplevelser till liv och därmed lösa upp spänningar.
Kaj Pollack har i sin bok "Att växa genom möten" beskrivit hur vi kan välja att förhålla oss till situationer i livet genom vårt sätt att tänka.

Inga kommentarer: