onsdag 21 oktober 2009

Marie Severin föreläste på Öppet Hus den 19/10

Marie, som arbetar på Ankaret, är utbildad kognitiv psykoterapeut och berättade den här kvällen om KPT- Kognitiv psykoterapi. Denna terapi, med tankar i fokus, introducerades i Sverige på 70-talet. Fokus är på här och nu även om hänsyn tas till vår livshistoria.
Meningen är att terapeuten och den som får terapi tillsammans ska hitta lösningar på problem i vardagen och nå mål genom att identifiera invanda tankemönster och förändra dessa. Att identifiera känslor är också viktigt och tron är att genom att tankarna förändras påverkas även det vi känner.
Hemuppgifter är en viktig del av behandlingen. Man arbetar med bilder, scheman och littteratur och lär även ut avslappning.

Inga kommentarer: