fredag 19 december 2008

Vägen bort från ångesten

Christer L Nordlunds föreläsning 16 december i Folkets Hus, Gävle var mycket uppskattad. Här ett litet axplock av vad Christer pratade om:

"Ångest är en försvarsmekanism när vi känner oss hotade. Ser jag något på avstånd som skrämmer så känner jag först oro, när det kommer närmare...ångest och när det är inpå mig...panik. Det är våra slutsatser som skapar ångesten och det är tankarna som underhåller/låser ångesten."
Christer menar att "ångest är inte ärftlig, utan vi lär oss reagera med ångest"

Christer berättade lite utifrån panikångest, GAD och social fobi hur man kan bli bra ifrån den. När man känner oro och ångest är det lätt att man backar och isolerar sig. Att i små portioner utsätta sig för det som känns otäckt återvinner man terrängen och livet igen. Det som är inlärt går att läras om.

Christer pratade också om mediciner:
"Mediciner botar inte. Men den är ett stöd, en hjälp till självhjälp.
Det är också viktigt vilken läkare jag har. Viktigt att läkaren kan det här med mediciner och kan förmedla hopp till dig. Annars...byt läkare!"

Det kan många gånger kännas hopplöst när man är mitt inne i sitt svåra ångestupplevande. Men Christer säger: "Under mina 40 år arbetande med det här har jag aldrig mött någon som inte kan göra någonting åt sin ångest".

Kvällen slutade med en uppmaning till oss alla att våga prova. Alla kan!

Inga kommentarer: