Tisdagen den 21 september hade vi ett uppskattat besök av en av grundarna till vår lokalförening. Hillevi har grundläggande utbildning i psykoterapi och har nästan 20 års erfarenhet av arbete med människor som lider av ångest. Hon berättade med personliga inslag om olika ångestsyndrom och exempel på vad som kan lindra dessa.
Ångesten har haft och har en viktig funktion i våra liv även om den känns otäck. Skulle vi inte reagera med ångest i farliga situationer skulle vi inte veta vart faror för vår överlevnad finns.
Ångestsyndrom kan delas in i Enkel fobi, Panikångest med eller utan agorafobi, Social fobi, Generaliserad ångest, Posttraumatisk ångest och Tvångssyndrom.
10% av befolkningen drabbas någon gång av en panikångestattack med symtom som andningssvårigheter och tryck över bröstet. En rädsla över att bli galen är inte ovanligt i samband med dessa. Blir sådana attacker återkommande kallas det paniksyndrom vilket drabbar 3-5% av befolkningen.
Social fobi är den största fobin och drabbar ca 15% av befolkningen. Denna fobin debuterar ofta i skolåldern och personen får ångest i sociala situationer av rädsla för att göra bort sej och bli granskad.
En person som konstant oroar sig och har svårt att kontrollera oron kan lida av Generaliserat ångestsyndrom (GAD)
Posttraumatiskt stressyndrom kan uppstå om en person utsatts för trauman som krig och övergrepp.
En person som har tvångssyndrom (OCD) hanterar sin ångest genom ritualer i handling, tankar och ord.
Hillevi ville få fram budskapet att det går att må bättre för en person som kämpar med ångest t. ex genom kognitiv beteendeterapi, mindfulness och medicinering. Det finns även redskap att använda sig av som t.ex andingstekniker. Att ha ett socialt umgänge man mår bra av är av stor vikt liksom att tänka på vad man äter.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar