måndag 31 maj 2010

Lena föreläste om Aromaterapi på Öppet Hus den 24 maj

Vi var 13 stycken som intresserat lyssnade när Aromaterapeuten Lena föreläste. Hon berättade att aromaterapins fader var en fransk kemist som i samband med att han fick en brännskada och då doppade handen i lavendel förstod att lavendeln påskyndade läkningsprocessen och även lindrade smärtan. Kemisten gav senare ut en bok om aromaterapi. Före denna kemists tid har växter används under lång tid som medicinering och eteriska oljor var fram till slutet av 1800-talet de starkaste medicinerna som fanns.
Lena gav lite information om några av de ca 50 oljor som finns. Romersk kamomill används bl. a mot stress och chock och sägs ha en lugnande effekt. Mejram sägs döva känslor, lindra sorg och ha positiv effekt vid sömnproblem och ångest. Lavendel används mot stress, sömnproblem, ångest mm. De flesta oljorna måste blandas med olja el honung och det är viktigt med rätt dosering för att få en bra effekt. Oljorna bör förvaras mörkt och kallt.
Lästips om aromaterapi är: "Aromaterapi för alla" av Susanne Bilksi Ullmark och "Aromaterapi hemma" av J. Lawless

1 kommentar:

MIKAELA sa...

De läkande krafterna av aromaterapi bör inte underskattas. jag blandar mina egna kroppsoljor med en eller flera basoljor och tillsätter sedan eteriska oljor efter den effekt jag vill ha. använder även eteriska oljor i aromalampa. Helt underbart vad dessa naturliga oljor kan göra för hälsan och välbefinnandet.